
BREDE ERVARING MET REBRANDING
Wij delen graag onze opgedane kennis over rebranding, de herpositionering van merken en vormgeving van visuele merkidentiteiten. Op deze pagina vind je kennisartikelen en een begrippenlijst met termen die veel worden gebruikt bij branding en rebranding trajecten.
KENNISARTIKELEN
In de volgende kennisartikelen delen we learnings, inzichten en feiten uit onze dagelijkse praktijk en wetenschappelijke theorieën.

DO YOU SPEAK BRANDING?
Hieronder tref je een begrippenlijst met termen die veel worden gebruikt in branding en rebranding trajecten. Klik op een term om een uitleg of definitie te lezen.
-
Merkpositionering is een samenvattende term voor het proces waarin je als merkeigenaar bedenkt en bepaalt welke gewenste associaties je wilt dat jouw merk bij mensen oproept. Kortom, welke boodschap wil je als merk overbrengen op je doelgroepen en welk beeld van jouw merk wil je daarmee oproepen. Het doel van dit proces van strategische keuzes is om met je merk een authentieke, relevante en onderscheidende positie in jouw markt te bemachtigen of behouden.
-
Je merkstrategie is het plan waarmee je langetermijndoelen probeert te bereiken met je merk. Dit plan dient te leiden tot voorkeur voor je merk en daarmee tot groei van impact, omzet en succes. Merkpositionering is vervolgens het actief beïnvloeden van gewenste merkassociaties in hoofden van afnemers (klanten). Je huisstijl, website en campagnes zijn visuele gevolgen en resultaten van je merkstrategie en -positionering.
-
Merkarchitectuur is de structuur van rollen en onderlinge relaties van verschillende merken in het totale merkportfolio van een grotere organisatie met meerdere merken. Merkarchitectuur zorgt ervoor dat mensen duidelijk zien hoe bepaalde merken met elkaar verbonden zijn of juist niet. Er zijn circa 5 verschillende structuren (Brand Relationship Spectrum van Aaker en Joachimsthaler). Het ene bedrijft voert alle producten/diensten onder één merknaam en het andere zet voor elk afzonderlijke product of dienst een "eigen" merk in de markt.
-
Kernwaarden zijn de bouwstenen die het fundament vormen van een merk of organisatie. Deze interne waarden vatten samen wat men belangrijk vindt of waar men voor staat. Ze inspireren en geven richting aan wat men doet (doelen) en hoe dingen worden gedaan (gedrag). Ze worden vaak door medewerkers gebruikt als intern kompas.
-
Merknamen zijn namen voor producten, diensten of organisaties. Ze vormen het talige deel van een merkteken en zijn in die zin 'woordmerken'. Een aantal categorieën voor merknamen zijn Beschrijvend ('Werkstudent'), Suggestief ('Swapfiets'), Associatief ('After Eight'), Fictief ('Skoda') of Samentrekking ('Spotify'). Om juridische bescherming te kunnen krijgen dienen merknamen of woordmerken te worden geregistreerd bij het Benelux merkenregister.
-
Een visuele merkidentiteit is de combinatie van alle visuele aspecten van een merk. Die roepen samen een gevoel op bij de ontvanger, dat past bij de merkpositionering. Belangrijke elementen zijn het logo, typografie, kleuren, vormentaal, beeldstijl en iconografie. Deze visuele keuzes worden met bijbehorende richtlijnen samengevat in een merkgids of brand guide.
“Autoriteit ontstaat door kennis te delen, niet door het te verbergen.”

GUN JE MERK HET BESTE
Heb jij groeiambities met je merk? Vanwege een verandering in je business, een fusie of simpelweg om concurrenten voor te blijven?
Maak nu een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Bel 020 - 369 75 78 of mail michael@revitalize.nl
